Atlas InfoNet - COREEA
Saturday, 10 Dec 2016, 10:47:27

Welcome Guest | RSS
Atlas InfoNet
MainRegistrationLogin
Site menu

Login


                               

COREEA DE NORD                COREEA DE SUD

   Coreea este unica tara (in mod oficial) din lume inca divizata. Ambele state coreene sunt inarmate, periculoase si in principiu se afla in razboi. Acest capitol se axeaza indeosebi asupra Coreii de Sud (care este cunoscuta si sub sigla ROK), insa in ceea ce priveste cultura adanc inradacinata, toti coreenii sunt la fel.
   Deosebirile de structura politica intre Nordul comunist si Sudul capitalist i-au obligat pe coreenii din cele doua zone sa duca un trai foarte diferit, incepand din 1945, insa conceptiile fundamentale coreene, kibun, hahn, confucianismul, tenacitatea si obsesia supravietuirii domina gandirea acestora, indiferent de ce parte a frontierei s-ar afla si ii deosebesc considerabil pe coreeni de vecinii lor chinezi si japonezi. In cele din urma, Coreea se va reunifica, iar cand se va intampla acest lucru populatia totala de 70 de milioane de locuitori o va situa la egalitate cu Vietnamul si ii va spori autoritatea in Asia de Est. Influenta Coreii de Sud este deja remarcabila. Pe o suprafata restransa, cat jumatate din teritoriul Marii Britanii, sud-coreenii au cladit a treia mare economie din Asia, bazata pe productia de export ieftina si de inalta calitate. PIB-ul sau (1999) de aproape 500 de miliarde USD le pune in inferioritate pe ale celorlalti trei Tigrii asiaticii: Taiwan (260 de miliarde USD), Hong Kong (142 de miliarde USD) si Singapore (85 de miliarde USD). Coreea de Sud ocupa locul 13 in randul economiilor cu cel mai mare flux comercial din lume si a inregistrat o crestere medie de peste 15% intre 1960 si 1995! Miracolul sud-coreean incepe sa dea semne atat de maturitate, precum si de imbatranire si isi muta centrul de greutate al economiei de la productia ieftina, cu o tehnologie invechita la produse de inalta tehnologie, cu o mare valoare adaugata, deosebit de rentabile. Forta marilor conglomerate ale ROK (chaebol-uri) si harnicia oamenilor de afaceri si muncitorilor sai sugereaza ca aceasta va trece cu succes la o noua economie adecvata conditiilor din secolul al XXI-lea. Datorita invecinarii sale cu China, Coreea a fost si este inca puternic influentata de invataturile lui Confucius. In capitolul referitor la China am prezentat principiile de baza ale confucianismului. Hahn este un lucru diferit si caracteristic coreean. Acest cuvant este utilizat pentru a descrie energiile si frustrarile inabusite care s-au acumulat in mintea coreenilor in conditiile privatiunii si oprimarii extreme. Sa ne amintim ca Japonia a ocupat Coreea in perioada 18951945, iar Razboiul din Coreea din anii 19501953 a generat suferinte de neinchipuit peninsulei. Hahn, care isi are originea nu numai in ocupatia straina, ci si in imobilitatea sociala, discriminarea sexuala, vendetele familiale si saracia crunta s-a materializat intr-un nationalism extrem, insotit de o eliberare de energie si a dus in cele din urma la prosperitatea coreeana. Kibun, intr-o traducere aproximativa "fata" sau "reputatie" este o problema mai delicata in Coreea decat, poate, oriunde altundeva in lume. Pentru un coreean, kihun este un sentiment intuitiv al echilibrului social si al comportamentului corect. Coreenii sunt capabili sa trateze chiar si cu cei care le displac, pastrand aparentele de politete si gentilete. Strainii care fac afaceri cu ei pot fi usor indusi in eroare, crezand despre coreeni ca sunt ingaduitori si blajini.

Chaebol-urile

   In Coreea, chaebol este echivalentul, aproximativ, al termenului keiretsu sau al mai vechiului zaibatsu din Japonia. Reprezinta un conglomerat de douasprezece sau mai multe companii aflate in posesia sau in legatura directa cu o familie de prima marime. Relatiile personale si de familie sunt foarte importante in Coreea, unde clanurile sunt considerate bastioane impotriva lumii din afara. Insasi marimea chaebol-ului in Coreea moderna a necesitat folosirea unei categorii ample de manageri profesionisti bine pregatiti. Cu toate acestea, chiar si ei au in general legaturi personale stranse cu familia proprietarului. Strainii care lucreaza impreuna cu coreenii ar face bine sa cultive relatii bune in cadrul structurilor puterii coreene. Este un lucru dificil, drept care nu numai ca se recomanda, dar se si impune sa fie prezentati de terte parti.

Cultura, Valorile
Concepte Stilul de conducere si statutul

Conducerea este confucianista in esenta, insa importanta, influenta si puterea anumitor familii sunt mai vizibile decat in Japonia si China. Puterea, o data dobandita, nu este cedata cu usurinta, iar istoria violentei intre autoritati si popor este impusa de sus in Coreea, spre deosebire de Japonia, unde se intampla invers de regula.
Numele de familie, bunastarea si autoritatea chaebol-urilor decid statutul.

Spatiul si timpul

Coreea este o tara aglomerata, iar spatiul, in special in marile orase, este foarte solicitat. Coreenii sunt obisnuiti sa lucreze unul langa altul, insa in situatiile oficiale le este necesar un spatiu personal bine definit. Nu sunt tactili. Coreenii sunt foarte muncitori (se straduiesc sa depaseasca performantele japonezilor) si rareori se intampla sa piarda timpul. Sunt relativ punctuali si au o atitudine tipic americana de a desfasura cat mai multe activitati intr-o perioada de timp data.

Factorii culturali ai comunicarii Modele de comunicare si utilizarea limbii

Coreenii fac o mare risipa de energie in conversatii, fiind foarte sobri cand vorbesc serios si afisand uneori un umor de factura occidentala cand incearca sa intre in gratiile cuiva. In Coreea, adevarul este elastic.

Obiceiul de a asculta

Coreenii sunt niste ascultatori politicosi in adevaratul stil asiatic, insa lasa adesea impresia ca stiu dinainte ceea ce intentionezi sa le spui.

Comportamentul la
intalniri si negocieri

Poate fi mai dificil sa ajungi la un acord durabil cu coreenii ageri decat cu japonezii ultraorganizati sau cu oficialitatile chineze birocrate. Experienta lor de-a lungul istoriei le-a aratat un lucru: compromisul duce la infrangere, iar locul al doilea provoaca dezastre. Aceasta ii face sa fie extrem de competitivi si sa caute in permanenta avantaje suplimentare, fapt deranjant pentru occidentalii care incearca sa negocieze o situatie reciproc avantajoasa. Cei care fac afaceri cu coreenii se lovesc de urmatoarele aspecte negative: Deceptia: iti vor spune ca s-a facut una sau alta, insa nu fac nimic de fapt. Cand vor sa te faca sa te retragi dintr-o afacere (si sa ramana ei singurii responsabili) iti creeaza adesea dificultati, uneori puse la cale cu acordul oficialitatilor sau al guvernului. Le creeaza strainilor o atmosfera de lucru placuta, acestia plecand acasa fericiti, insa nu aplica acordul semnat in atmosfera cordiala creata de ei. Cauta adesea acordurile exclusive, pe termen lung. E mai bine sa semnezi acorduri pe termen scurt bazandu-te pe randamentul coreean! Adesea, coreenii rup o relatie pe neasteptate daca gasesc o afacere mai buna in alta parte. Informatia inseamna putere au tendinta de a o pastra pentru ei. Cand iti vand ceva, s-ar putea sa scada calitatea produsului daca primesc comenzi mai mari din alta parte. Cand cumpara ceva, ii preocupa mai mult pretul decat utilitatea produsului. Prefera vanzarile rapide stabilirii de relatii de afaceri solide. (Aceasta se datoreaza instabilitatii cronice a Coreii de-a lungul istoriei.) Printre aspectele pozitive se numara: Sunt dornici sa experimenteze si sa-si asume riscuri. Se agita si se imbulzesc. Sunt usor de abordat. Sunt adaptabili si dispusi la operarea de modificari in ultimul moment.

Maniere si tabuuri

Protocolul este deosebit de important. Daca nu le acorzi coreenilor respectul cuvenit rangului sau statutului sau, se vor retrage si te vor evita pe viitor. Daca nu respecti regulile de baza ale societatii coreene, vei fi declarat "non-persoana" si din acel moment nu ii mai preocupa bunastarea ta.Pot deveni violenti fata de aceste "non-persoane". Strainii daca nu dau dovada in mod constant de respectul cuvenit sunt trecuti la categoria "non-persoane", in ciuda politetii cu care continua sa fie tratati.
Atingerea unei persoane este un afront. Oamenii de afaceri din ziua de azi isi dau mana pentru a arata ca s-au modernizat, insa in acelasi timp fac si o plecaciune. Uneori devin mai cordiali dupa ce beau cateva pahare, insa de obicei se scuza ca s-au imbatat (in aceeasi seara si din nou in ziua urmatoare). Punctualitatea este mai putin importanta decat in China sau Japonia.
Cand se afla la birou sau in clipele lor de meditatie, coreenii se inconjoara de ziduri imaginare si apoi "decoleaza" un timp. Poti sa strapungi acest zid tusind discret la o distanta intre trei si cinci metri. Nu ii prezinta pe altii oficial, ci se adreseaza strainilor in felul urmator: "Este prima data cand va vad". Atunci, persoana mai in varsta sugereaza sa se faca prezentarile, dupa care amandoi isi rostesc nedeslusit numele si fac schimb de carti de vizita. Coreenii evita sa le spuna interlocutorilor pe nume, preferand titlurile. Printre manierele obisnuite la masa se numara servirea oaspetelui, sorbitul supei, plescaitul buzelor si un ragait sanatos in semn de apreciere a mesei.

Cum sa te intelegi cu coreenii

Coreenii se considera foarte diferiti de chinezi si de japonezi si trebuie sa li se acorde respectul cuvenit istoriei lor indelungate, bogatiilor artistice si unicitatii nationale. Ei sunt de parere ca se descurca mai bine decat alti asiatici in a-i aborda pe occidentali. Voi trebuie sa manifestati disponibilitatea de a le imbratisa ideile, sa glumiti cu ei ori de cate ori este posibil, dar sa va pastrati intotdeauna pozitia ferma, pragmatica.
Respecta duritatea; vor profita de naivitatea voastra. Aveti mare grija la protejarea kibun-ului lor in Coreea, compromiterea este mai grava decat oriunde altundeva. Nu subliniati in mod exagerat relatiile voastre cu japonezii si nu priviti limba coreeana ca pe o ramura a limbii japoneze.

Calendar
«  December 2016  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Polls
Rate my site
Total of answers: 38


Copyright MyCorp © 2016Make a free website with uCoz